الدكتور/محمد فوزي إبراهيم نصير1
1 الأستاذ المساعد بكلية الشريعة والقانون -جامعة الجوف- المملكة العربية السعودية
بريد الكتروني: drmohamadfawzy2015@yahoo.com
HNSJ, 2022, 3(4); https://doi.org/10.53796/hnsj344
تاريخ النشر: 01/04/2022م تاريخ القبول: 08/03/2022م
المستخلص
تناول البحث موضوعاً من موضوعات علوم القرآن الكريم بالبحث والدراسة، ألا وهو: “مبهمات النساء اللاتي ذُكِرن في القرآن الكريم بالتلميح لا بالتصريح دراسة استقرائية تحليلية”، ويهدف البحث إلى الوقوف على أسماء مبهمات النساء اللاتي ذُكِرن في القرآن الكريم بالتلميح لا بالتصريح، ومعرفة آراء المفسرين في تحديدها. وقد تعرَّض البحث لتعريف المبهم في اللغة والاصطلاح، وتوصَّل إلى أن المراد من مبهم القرآن: ما لم يُبيَّن من الأعلام، والأزمان، والأماكن، والأعداد الواردة في كتاب الله تعالى. ثم تطرَّق البحث لبيان أسباب ورود المبهم في القرآن الكريم، واتَّضح أن الإمام الزركشي- رحمه الله- أول من تكلم في هذه الأسباب، وأن المبهم قد يأتي مبهماً في موضع ومبيناً في موضع آخر، وكذلك قد يكون الإبهام لغرض ستر المبهم ، أوتعظيمه ، أو تحقيره، أو غير ذلك. ثم تعرّض البحث لبيان الطريق إلى معرفة المبهم وتوصَّل إلى أنه: النقل المحض، وليس للاجتهاد فيه مجال، وإنما مجال الاجتهاد في استنباط أسباب الإبهام لا في تعيين المبهمات. ولكي تكتمل جوانب الدراسة تناول البحث بالبيان والإيضاح صور الإبهام، وتوصل إلى أن المبهم في القرآن الكريم على صورتين: الأولى: كل مبهم لم يستأثر الله بعلمه، وهذه الصورة هي التي يجوز البحث عنها. الثانية: كل مبهم استأثر الله – تعالى- بعلمه، وهذه الصورة هي التي لا يجوز البحث عنها. كما اتضح أن هناك نوعاً من المبهمات لم يذكر القرآن الكريم أحواله وتفاصيله؛ لخلوه من الفائدة، ولأنه لا طائل تحته، فهذا النوع لا ينفع العلم به، كما لا يضر الجهل به. ثم تعرَّض البحث للمواضع التي ورد فيها ذكر النساء بالتلميح لا بالتصريح في القرآن الكريم، حيث بلغت هذه المواضع ثمانية عشر موضعاً موزعة على القرآن كله، في النصف الأول(7مواضع) وفي النصف الثاني(11موضعاً)، مع ملاحظة تكرار بعض المبهمات في أكثر من موضع، قد يكون بعضها في النصف الأول من القرآن الكريم ، وبعضها في النصف الثاني. كما ثبت من خلال دراسة هذه المواضع أن بعضها قد اتفق المفسرون فيها على تحديد المبهم، وبعضها اختلفوا في تحديده.
الكلمات المفتاحية: مبهم- النساء- التلميح- التصريح.
The women who are mentioned in the Holy Qur’an are ambiguous by hinting, not explicitly
Analytical Inductive Study
Dr. Mohamed Fawzy Ibrahim Noseer1
1 Assistant Professor, College of Sharia and Law – Al-Jouf University –Kingdom of Saudi Arabia
Email: drmohamadfawzy2015@yahoo.com
HNSJ, 2022, 3(4); https://doi.org/10.53796/hnsj344
Published at 01/04/2022 Accepted at 08/03/2021
Abstract
The research dealt with a topic of the sciences of the Noble Qur’an by research and study, which is the ambiguities of women who were mentioned in the Holy Qur’an by allusion rather than declaring an inductive and analytical study.
The research was exposed to the definition of the ambiguous in language and terminology, and concluded that what is meant by the ambiguities of the Qur’an: unless it is clarified by the flags, times, places, and numbers mentioned in the Book of God Almighty.
Then the research dealt with explaining the reasons for the inclusion of the ambiguous in the Holy Qur’an, and it became clear that Imam al-Zarkashi – may God have mercy on him – was the first to speak about these reasons, and that the vague may come vague in one place and clarified in another, and the ambiguity may be for the purpose of concealing the ambiguous, glorifying it, or degrading it , or something else.
Then the research was exposed to clarify the way to know the ambiguous and concluded that it is: pure transmission, and there is no room for diligence in it, but the field of diligence is in deducing the reasons for ambiguity, not in determining the ambiguities.
In order to complete the aspects of the study, the research dealt with the explanation and clarification of the images of the thumb, and concluded that the ambiguous in the Holy Qur’an has two forms: The first: Every ambiguous one God did not account for his knowledge, and this image is the one that may be searched for.
The second: Every vague one has God – the Most High – with his knowledge, and this image is the one that it is not permissible to search for.
It also became clear that there is some kind of ambiguity that the Holy Qur’an did not mention its conditions and details. Because it is devoid of interest, and because it is useless, this type does not benefit knowledge of it, just as ignorance does not harm it.
Then the research examined the places in which the mention of women is mentioned in the Holy Qur’an, not explicitly
These places amounted to eighteen places distributed over the entire Qur’an, in the first half (7 places) and in the second half (11 places), noting the repetition of some ambiguities in more than one place, some of which may be in the first half of the Holy Qur’an, and some in the second half.
It was also proven by studying these places that some of the commentators agreed on defining the ambiguous, and some of them differed in defining it.
Key Words: ambiguous – women – hint – statement.